onsdag den 27. december 2017

Boganmeldelse: "Møgunge"!

 Af Jim Lyngvild i samarbejde med Karen Seneca
208 sider
Politikens forlag
Kan købes: HER!

Casper og jeg var til jule/vikingemarked hos Jim Lyngvild i starten december og måtte jo eje en bog derfra. Så Casper forærede mig denne og Jim var så sød at signere den.

Jeg har lagt mig syg her til morgen og dagen skulle jo gå med noget, så jeg begyndte at læse. Og så stoppede jeg ikke igen før jeg havde læst bogen færdig, for hold da op hvor den fangede mig med det samme.

Bogen handler om Jims opvækst, med en far der var alkoholiseret og med mobning fordi Jim ikke var som de andre. Han elskede at provokere, ligesom i dag og han skiftede skole mange gange selv om mobningen ikke var hans fejl. Men de voksne svigtede og Jim endte med selv at måtte finde sin vej i livet.

Vi hører lidt om hans måde at få en form for uddannelse på, hans passion for at leve livet fuldt ud. Kærligheden til de mennesker der støttede ham, især hans mor og ikke mindst hører vi om hans måde at være på i et parforhold. På en måde følger man Jims rejse fra barn, til ung, til voksen.

Rebellen, den glade dreng, manden med de mange projekter. Han har virkelig haft fingrene i mange ting og han ved godt selv han nogen gange påtager sig mere end han måske reelt magter. Men livet skal leves mens man har det og det er alt hvad Jim prøver på. Få mest muligt ud af tiden!

Det er en velskrevet bog hvor man kommer meget tæt på både den offentlige og den private Jim. Og man får et billede af at Jim er en meget passioneret person som elsker at arbejde. Samtidig har han meget lidt tilovers for alle som ikke yder sit - og han er ikke bleg for at give folk der klynker en opsang. Det er forfriskende og underholdende at læse.

Dette er vel nærmest en begyndelse på en biografi som senere vil kunne tilføjes flere oplevelser, for Jim er langtfra færdig med at skabe og mon ikke der også senere kommer en bog om de næste ting i livet?

Bogen her kan helt sikkert anbefales, både hvis man ønsker at lære Jim bedre at kende men også hvis man blot vil have et indblik i en anden måde at tænke på. For bogen henvender sig især til det publikum der i voksenlivet kan se tilbage på en skoletid og en opvækst hvor de aldrig rigtig passede ind. Til mønsterbryderne og til "klassens klovn". Til alle dem der har mere at byde på end man måske lige kan se med det blotte øje. Med andre ord henvender bogen sig til et meget bredt publikum!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar