fredag den 21. september 2018

Boganmeldelse: "Den røde paraply"!

Anmeldereksemplar fra Egolibris
Kan købes: HER
247 sider
Johna Christensen

Det er længe siden jeg modtog denne bog og jeg havde i lang tid glædet mig til at læse den. Men så røg den til side sammen med nogen andre bøger fordi jeg havde en lang periode først på året hvor jeg ikke magtede at læse, var syg i lang tid og det er først for nylig jeg rigtig er kommet i gang med at læse igen.
Og nu måtte denne så læses, for som sagt havde jeg glædet mig til at læse den og jeg blev bestemt ikke skuffet.

Det er en bog som er skrevet færdig efter forfatterens død og når man læser hendes eget forord mm er man ikke i tvivl om at hun ville have været stolt af at få sin historie ned på skrift.

Den handler om Johna og hendes opvækst under anden verdenskrig. Hun er en glad pige som er født med en stumpearm, da hendes mor fik et præparat under graviditeten som desværre medførte at Johna og mange andre børn, blev født med halve/manglende lemmer. Men det har aldrig holdt Johna tilbage, for hun kunne det hele alligevel.
Johna er jøde ligesom hendes mor. Hendes far er ikke troende og har svært ved at forstå at Johna og Johnas mor holder så fast i de jødiske traditioner. Men de har det alligevel godt sammen også selv om Johnas far og morfar ikke ser ens på tingene.
Johna bliver jaloux på sin venindes røde paraply og vil gerne selv have en rød paraply, men må nøjes med den almindelige paraply de har. Veninden må pludselig ikke lege med Johna og det bliver hun meget ked af.
Da krigen kommer tæt nok på bliver familien nød til at flygte. Johna er en lille pige og er meget bange undervejs, men hun prøver at holde på de hemmeligheder hun får af vide og prøver at være tapper.  Det lykkes dem at komme til Sverige, hvor Johna igen kommer i skole. Johnas mor arbejder og hendes far kommer med jævne mellemrum op til dem. Han er meget i Danmark for at hjælpe andre med at flygte. De overlever krigen og kan til sidst vende hjem igen.

Det er meget voldsomme oplevelser for en lille pige og man kan tydeligt mærke angsten igennem bogen. Også selv om det er forfatterens bror der har fået samlet historien sammen. Den er virkelig velskrevet og hvis man har interesse for historie og krig vil det være en interessant bog at læse. Jeg var fanget fra første side og kan kun anbefale bogen til alle, der har lyst til at læse en hård men sandfærdig historie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar