søndag den 16. september 2018

Boganmeldelse af: "Neja og børnefængslet"!

Vibeke Marx
151 sider
Anmeldereksemplar fra Byens forlag
Ungdomsroman
Bogen kan købes: HER

Neja er en pige som har det svært med at finde sig til rette i sit liv. Hendes mor er arbejdsløs og de har ikke særlig meget at gøre godt med. Neja føler ikke rigtig hun hører til nogen steder. De kommer til at bo i en lejlighed som de kun kan være i de næste to år, i hvert fald indtil videre.
Neja har en veninde i skolen, Rina. Hun er mere udfarende og Neja ved ikke altid hvor hun har hende. Men Neja har ikke rigtig andre og Rina beskytter hende også i skolen, når de andre driller.
Neja og Rina får en ven, Steven. Han er ked af det fordi hans farmor er ved at dø. De ser hans værelse hos farmoren, som han har malet med nogen dystre figurer og Neja føler at han på en måde inspirere hende, da hun selv maler. Det er noget de kan dele. Desværre begår Steven selvmord efter hans farmor er død.
Neja arbejder lidt et sted hvor der sælges kager og sandwich mm, nedenunder holder bageren til og der kommer hun en del ned fordi hun skal feje og hente ting. Der opdager hun at hun kan komme tilbage i tiden til det børnefængsel der var på stedet. Hun møder gentagne gange en dreng som sulter. Hun tager nogen kager og et brød til ham og ender med at blive fyret for at stjæle.
Det er bare som om alting ikke rigtig vil lykkes for Neja. Hendes mor får til sidst et job, men så er der problemer med Nejas storebror, og da Neja en dag møder ham går det næsten helt galt...

Det er en opfølger til bogen "Neja og manden i tårnet". Den har jeg ikke læst, men denne bog kan sagtens stå alene, da det er en historie i sig selv. Dog føles den ikke helt slut, så måske der kommer mere om Neja senere hen?

Jeg ved godt det er en ungdomsroman og at jeg måske ikke er den helt rette målgruppe, men bogen var hurtigt læst og hvis jeg ikke skulle skrive lidt om den så ville jeg desværre også hurtigt glemme den.
For jeg kan sige meget om den, men jeg vil ikke sige den efterlader noget større indtryk. Den bliver meget overfladisk til trods for at Neja, hovedpersonen, har det svært og til trods for at vennen begår selvmord.
Det er som om der er en distance til det hele hvorfor man aldrig rigtig føler man kommer tæt nok ind på livet af hovedpersonen. Det gør for mig at bogen desværre ikke er særlig fangende.
At den så er skrevet i et letlæseligt sprog og at den ellers overordnet set ligger op til en god historie, er som sådan ok. Der mangler bare noget - noget nærvær.

Alt i alt er det en udemærket bog for unge og opefter, men jeg kommer ikke op og ringe af begejstring, for det syntes jeg desværre ikke den er interessant nok til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar