Boganmeldelse af: "Radikal"!

Anmeldereksemplar fra Copenhagen Storytellers.
Kan købes: HER.
68 sider.
Pamflet/Lille bog.
Rune Christiansen, Peter Lauritsen og Sofie Carsten Nielsen.

Jeg vil gerne starte med at pointere at jeg ikke er radikal, men at jeg heller ikke ønsker at oplyse om mit eget politiske ståsted, da jeg forsøger at læse og anmelde denne bog, ud fra et objektivt perspektiv. Jeg kan dog ikke undgå at lade mine egne personlige holdninger farve min anmeldelse (jeg er på ingen måde vant til at anmelde politiske skrifter) men jeg prøver at gøre det med tanke på at se tingene fra flere vinkler!

Denne bog er historien om hvordan Radikale Venstre opstod og hvad de mener de i dag står for. Man får en baggrundsviden da man kommer lang tilbage i tiden, endda så langt at det radikale parti slet ikke var opstået.
Vi får beskrevet hvem der var forgangs mænd og kvinder for denne ideologi.
Først hører vi om Georg Brandes, så om Viggo Hørup og til sidst om Elna Munch.
"Frihed, frisind, demokrati, ligestilling, retsstat og globalt udsyn" er de værdier som Radikale Venstre gerne vil give udtryk af at stå for. Og man får en godt indblik i hvorfor de mener at deres politik holder godt fast i disse værdier. Der beskrives konkrete planer, tanker omkring hvordan man kan implementere disse tanker og værdier i ikke bare Danmark, men også udenfor Danmarks grænser. Og man får et indblik i hvorfor disse ting er så vigtige for partiet.

Det er en udemærket introduktion til partiets politik og historie. Og selv hvis man ikke er særlig politisk interesseret kan man godt få noget ud af bogen, da meget af historien jo også handler om hvorfor vores land i det hele taget ser ud som det gør i dag.

Det der genere mig personligt er at der står ting beskrevet i bogen som i mine øjne er ukorrekte. Fx beskrives det at alle er lige og skal have samme rettigheder, men man fokusere i ufattelig høj grad på at alle skal uddannes. Og det dur ikke i min verden, for det er ikke alle der har flair for at tage en uddannelse. Og det syntes jeg man glemmer lidt. Der er masser af mennesker som kan fungere fint og bidrage med en masse uden nogen sinde at have det mindste stykke papir på at de "kan noget". Jeg er med på at det handler om at der skal være mulighed for at alle kan uddannes og at det ikke er en tvang, men det virker for mig som om man alligevel er lidt mindre værd som person hvis man ikke vælger at blive dette. Jeg siger ikke at uddannelse ikke er vigtigt, jeg siger bare når man gerne vil have at alle skal være her så nytter det ikke noget at mene at uddannelse er så vigtigt, da der så er den del som vil føle sig udenfor.

En anden ting er at man insistere på at kalde vores maskeringsforbud for burkaforbud. Ja det er rigtig at via medierne med videre, kan man få det indtryk at det kun handler om et stykke tøj til udlændinge kvinder med en bestemt tro, men det er jo ganske enkelt ikke sandt. Maskeringsforbuddet er jo sådan set for at vi alle kan færdes frit. (Og jeg ved godt jeg risikere at blive haglet ned nu, men jeg ser det overhovedet ikke ud fra et religiøst synspunkt, men ud fra at det som menneske er en frihed at man ikke skal (må) skjule sig).
Og disse ting er desværre med til at gøre at jeg bliver irriteret når jeg læser bogen, for selv om det selvfølgelig er debatskabende som emne, så er det altså vigtigt, i hvert fald for mig, at det man oplyser om, når nu man ønsker oplysning som en grundsten, er korrekt!

Men at jeg rent personligt ikke er enig i en del af det som Radikale Venstre står for gør absolut ikke at denne pamflet er dårlig. Faktisk tværtom, for jeg bliver jo udfordret og får lyst til at debattere når jeg læser bogen. Og det kan jeg også lidt forstå er pointen. For der gives nemlig også udtryk for at det er vigtigt at vi alle har hver vores holdning, som vi så kan snakke om på forskellig vis.

Det er en bog som kan være interessant især for dem der er politisk interesserede. Den kan også være god i skole sammenhæng hvis man skal lære lidt om historie, politik og generelt gerne vil have en eller flere gode debatter om diverse emner.

Så hvad enten du er radikal eller ej, så giv den en chance :)