Boganmeldelse af: "Stonelegenderne - Den mørke side af skyggen"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forfatter Danny H. L. Nielsen.

Roman/Fantasy.

294 sider.

ISBN: 978-87-4303-124-6

Eventyr på den barske måde. Det er vist umiddelbart det første jeg lige har lyst til at sige, efter at have læst denne bog.

Den handler om en flok søskende som da de er børn hidkalder en dæmon. Man følger deres liv som strækker sig over flere liv, eller for os almindelige dødelige er det over flere liv. Man er med under krigen hvor den ene mister en god ven. Man er til forelæsning med Albert Einstein og man kommer også med i lidt nyere tid hvor man er på et forsknings-/forsøgscenter. Der er sindssygt mange detaljer at holde styr på og indtil man ligesom kommer godt ind i historien og forstår ideen så er det lidt overvældende. Men så bliver det til gengæld spændende, lidt klamt og blodigt og ikke mindst faretruende. Her er smæk for skillingen af action, drama og uhygge. Og det er virkelig godt skrevet, selv med de få korrekturfejl der var undervejs.

Jeg var underholdt og forfærdet på samme tid og havde jeg været yngre havde bogen nok også givet mig mareridt. Men efter at have læst den ser jeg nu bare frem til at læse den næste i rækken, for der er nemlig en bog mere om Stonelegenderne. Og hvis den er halvt så spændende, så er den værd at glæde sig til.

Det er en fantasy bog som jeg ikke nødvendigvis vil anbefale alle der er til den genre, for der er beskrivelser af scener som nærmer sig horror og derfor er den ikke for sarte sjæle. Men er man til gengæld til de mere barske og blodige ting, så er den rigtig god. Og der sker så meget undervejs at man skal have ro omkring sig for at kunne finde hoved og hale i det hele, men det giver alligevel god mening og der er ikke nogen af de mange ting som kunne fjernes, for så ville man ikke få samme oplevelse.

Kan anbefales herfra, især hvis man gerne vil have en lidt mere gruopvækkende bog i hænderne!