Boganmeldelse af: "Genvejen"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forlaget 2 feet entertainment.

Forfatter: D. S. Henriksen.

Gys - Roman - Ung.

130 sider.

ISBN:978-87-7994-940-9

Vi møder fire teenagere som har et venskab der er lidt ud over det sædvanlige. Der er tre drenge og en pige. Den ene dreng er ældre end de andre og pigen er god til at gøre alting til noget uhyggeligt med sine historier. Vores hovedperson er lidt forelsket i hende men det er meget nyt og han tør ikke rigtig gøre noget ved det.

De skyder genvej hjem en aften, over en gammel kirkegård. Et sted der virker meget forladt. De møder dog en mand som skræmmer dem lidt. Pigen begynder at fortælle en historie om dem der passede kirkegården før i tiden, og hvordan de fik et barn der ikke lignede alle andre. Og efterhånden som de forsøger at komme ud af kirkegården sker der mystiske ting der passer overens med hendes fortælling. Men kirkegårde om natten er jo uhyggelige, så mon det ikke bare er deres fantasi som løber af med dem?

Her er spænding og uhygge. Og man bliver som læser nysgerrig på hvad der kommer til at ske, så man er fanget med det samme. Det er ikke den mest skræmmende historie, men der er en stemning undervejs som alligevel gør at man bliver lidt grebet.

Bogen henvender sig til et ungt og voksent publikum. Det er gys i den lidt lettere ende hvorfor det er en god begyndelse hvis man gerne vil introduceres for gys, men aldrig helt har turdet give sig ud i det. Og selv om man ikke ligefrem får mareridt af historien så er den ganske god alligevel. Der er noget sart og fint over den del hvor man møder teenager kærligheden og den spæde begyndelse på den del af livet. Og der er noget reflekterende over den sidste del hvor man følger hvad der sker med de fire personer senere hen i livet.

Et let gys som kan anbefales herfra, især til det unge segment.