Boganmeldelse af: "Søstre"!

Anmeldereksemplar fra forlaget Screaming books.

Roman.

Forfatter: Daisy Johnson.

185 sider.

ISBN: 978-87-998997-4-6

Det her er en af de mest specielle bøger jeg igennem længere tid har læst. Den har en lidt anderledes opbygning og jeg fandt den faktisk lidt svær at forstå. I hvert fald indtil jeg nåede så langt ind i den at jeg reelt forstod hvad den handlede om.

Titlen afslører jo en del, men det er meget mere end blot et søskendeforhold man får beskrevet. Det er den forbindelse der opstår mellem søstre, når de ellers er tætte. Det er den livskraft de kan give hinanden og afspejle sig selv i. Det er en historie om det gode og det onde, om det at være sårbar og stærk men også om følelserne der kan være i et bånd som er så voldsomt som det kun formår at være mellem søstre når de er næsten jævnaldrende og dybt afhængige af hinandens talenter.

Bogen er speciel fordi det egentlig ikke er en historie som sådan, men mere en oplevelse. Man kan ramme mange følelser undervejs og den var faktisk svær at ligge ned igen. For den rummer virkelig mange ting som det som læser kan virke ret overvældende at taget imod.

Jeg er heller ikke i tvivl om at grunden til jeg ikke helt forstod den i starten, var fordi den skal mærkes fremfor forstås. Og det lyder måske forvirrende, men det vil nok give mening hvis du giver bogen en chance.

Jeg er glad for at have læst den, men jeg vil nok ikke med det første kaste mig over andre bøger af forfatteren, for den her skal jeg lige have tid til at fundere over. Den efterlader et indtryk som er lidt svær at håndtere og derfor har jeg personligt, brug for noget der er mere let og lyst. Det er ikke fordi jeg ikke anbefaler bogen, for det gør jeg. Men jeg vil samtidig sige at man skal være forberedt på at det ikke er let underholdning, men til gengæld en noget tungere og hård bog som man her får fat i.