tirsdag den 13. september 2016

Total af"skærm"ning!

Ja det er måske et lidt komplekst emne jeg her vil skrive lidt om, men nu har jeg igennem lang tid hørt folk brokke sig højlydt over at mobiltelefoner, smartphones og tablets fylder det hele.

De er i ens hænder konstant, i stillekupeerne i toget, til børnefødselsdagen derhjemme og til venneaftenen i byen. Og det er så nemt at sige at nu er nok nok.

Men jeg syntes ofte at dem der råber højest om det er dem der ikke selv kan logge af, ligge den fra sig eller undlade at tage selfier og madbilleder diverse steder. Og hvor er det nemmest at få budskabet om at komme væk fra de sociale medier og leve det virkelige liv, tja det er selvfølgelig på instagram, facebook, twitter mm... Men det er noget selvmodsigende at det er de steder man skal skrive om at holde sig lidt mere fra, så man kan deltage i det liv der foregår lige rundt omkring en.

Jeg siger ikke at de ting ikke kan være godt for noget. Det skaber nogen kontakter, nogen finder jobs og andre får holdt kontakt med venner og familie i ind og udland. Men det er skidt når vi når til et punkt hvor vi ikke længere ænser den der sidder ved siden af os, fordi facebook, hayday, angry birds, twitter og sågar ens mails er vigtigere eller føles sådan.

Hvornår har du sidst nydt en solnedgang uden at tage et billede af den? Eller smagt på lækker mad uden at tage et billede af det?

Og hvorfor skal man pynte på det man spiser, læser, drikker mm? Vi stiller det pænt op inden vi tager et billede. Vi tager ikke et billede af os selv i morgenkåbe, med ufriseret hår og mascaraklatter under øjnene.

Hvor kunne det være fedt at have totalt mobil/tablet fri zoner. Ikke bare hjemme når man skal hygge med sin familie men også i det offentlige rum. Men det ville nok ikke blive respekteret for hov nu der noget der bipper og straks er ens fokus et andet sted.

Jeg har selv slukket min smartphone jævnligt og er ikke dagligt på de sociale medier. Jeg tjekker ikke engang min mail på pcen derhjemme hver dag. For jeg vil hellere have nærværet og opleve tingene omkring mig. Jeg vil gerne være til stede i nuet og undgå stress og.... hov undskyld mig... fik lige en sms...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar