søndag den 11. november 2018

Boganmeldelse af: "Tørst/Trøst"!

Anmeldereksemplar fra Forlaget Nelumbo
Forfatter: Libe R
Kortroman
144 sider
Udkommer 26. november 2018
Kan købes: HER

Jeg har taget bogen med mig på ferie. Og jeg læste den hurtigere end jeg regnede med. Få timer så havde jeg slugt hele historien. Men så fik jeg til gengæld også noget at tænke over. For den efterlader et stort og lidt voldsomt indtryk.
Ved første øjekast ser bogen dragende, dyster og erotisk ud. Og når man begynder at læse kommer man hurtigt ind i en seksuelt præget stemning. For man lægger hårdt ud med en mand der er på job og efter job skal han hjem og forføre sin kone. Og man får da også hele sex scenen penslet ud i detaljer. Men det virker intimt, og oprigtigt, hvorfor man egentlig ikke føler det bliver for meget. Men så er bogen heller ikke så venlig ved læseren længere. For handlingen går så videre til død og dødens konsekvenser. 
Og hvordan kommer man videre når dem man elsker mister livet?
Og hvorfor er det man tror det kun er familien som lider når nogen dør? Hvad med de andre i ens liv, ens ansatte, ens blomsterhandler m.fl.
Vi kommer ind under huden på flere karakterer og der kommer igen mere sex på banen, da noget sorg bliver erstattet af behovet for nærvær, nogen benytter kærligheden til at undgå hævn og i den dur. Så der er forskellige skæbner man oplever efterfølgende. Og det er rigtig flot gjort i denne roman, der netop ikke er særlig lang.
En bog med tung alvor og dybe følelser på spil. En bog med den samme smukke illustration som efterhånden fader ud - en detalje jeg var ret begejstret for. I det hele taget en bog for det voksne publikum, som også tør mærke livets mørkere sider.
Jeg har prøvet at komme i tanke om noget jeg har læst som jeg kan sammenligne med, men der dukker ikke rigtig noget op. Så jeg må sige det er et værk som formår at bære sin egen plads.
En speciel og samtidig fin historie, og selv om den damper af sex så er det med følelse og derfor ikke vulgært!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar