tirsdag den 18. oktober 2016

Boganmeldelse:" Harry Potter og det forbandede barn"!

Gyldendal
370 sider
Baseret på en ny original historie af J. K. Rowling.

Jeg måtte jo simpelthen eje denne bog, da jeg i forvejen har hele Harry Potter samlingen. Og jeg er meget mere begejstret for bøgerne end for filmene, men det er en anden snak.

Nu har jeg læst denne sidste nye bog, som er et manuskript, skrevet til opførelse af fortsættelsen om Harry Potters voksenliv, på teaterscenen.

Det er ret specielt at læse et manuskript og min første tanke var at det ville været svært at finde hoved og hale i selve historien, men det gik ganske fint.

Vi kommer ind i Harrys liv, han er blevet gift med Ginny og de har børn. Deres søn Albus kan Harry ikke greje. De er ikke tætte, de snerrer af hinanden og Harry får desværre sagt nogen ting han ikke kan tage tilbage.
Albus bliver gode venner med Scorpius, som er søn af Draco. Et venskab som Harry ikke ligefrem bifalder. Men Albus gør som han vil, for han er alligevel ikke særlig villig til at lytte til sin far.
De to drenge kommer på noget af et eventyr. De får fat i en tidsvender og forsøger at lave fortiden om så Cedric ikke dør. De tænker bare ikke over hvor store konsekvenser det vil få. Og da den ene virkelighed bliver at Voldemort styrer det hele opdager, især Scorpius, hvor forkert det de har gjort er.
Det lykkedes dog at få vendt tiden om igen, tilbage til det normale. Men så opstår et nyt problem, for der er stadig onde kræfter på spil...

Det er en fangende historie, humoristisk og som man kender Harry Potter universet i forvejen. Dog en smule forfladiget, da nogen ting er skrevet så specifikt til scenebrug at der ikke bliver helt så store effekter som man kunne ønske. Men med lidt god fantasi kan man sagtens forestille sig universet man befinder sig i, da stemningen og karaktererne stadig er som altid!

Jeg var personligt lidt overrasket over at det kunne hænge sammen. Jeg frygtede virkelig at det bare ville være et forsøg på at skrive endnu en bog om Harry Potter for at tjene på de mange fans, men det fungere faktisk. Man skal dog lige vænne sig til at Harry og de andre er blevet noget ældre, til gengæld vil jeg mene at både børn og voksne stadig kan få glæde af denne fortsættelse, da historien på mange måder primært handler om Harrys søn.

Alt i alt vil jeg sige at jeg var rigtig glad for at Harry Potter serien endte hvor den gjorde. Men når nu denne bog er skrevet, så syntes jeg den fortjener en vis applaus alligevel. For man får lige muligheden for at komme tilbage i det magiske univers, som så mange af os holder af!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar