Boganmeldelse af: "Og ikke en fugl synger"!

Anmeldereksemplar fra forlaget 2 feet entertainment.

Forfatter: Edward F. Benson.

Gotiske noveller/Gys.

150 sider.

Udgivet 2024.

ISBN 978-87-7994-705-4

Det er sådan et fint lille værk og man behøver kun en hånd for at læse hele bogen, så man kan passende supplere med en kop varmt ved siden af. Og så kan man selv vælge om man læser en novelle af gangen, eller om man vil læse flere måske alle ud i en køre. Det er i hvert fald en bog som er svær at lægge fra sig, for man bliver så nysgerrig på hver historie, og den er samtidig skrevet så man føler ordene flyder.

Der er noget uhygge over hele linjen. Det er overnaturlige hændelser, vampyrer, spøgelser med mere. Og selvom det beskrives som gys vil jeg nærmere betegne det som spænding. For ingen af novellerne er så uhyggelige at man sidder på kanten af stolen, til gengæld får man nogen noveller som byder på en god historie hver gang. Der er en novelle om en dame som lider af vampyrisme, og hun kan jo ikke bare få lov at rende rundt i offentligheden. Så er der en novelle om en mand der er på besøg i et område hvor han er vokset op, han føler nærmest at hans hjem fra dengang kalder på ham, så han ender med at købe det. Der er en historie - titelhistorien, som handler om en skov hvor der ikke er nogen fugle, men hvor der til gengæld er en stank af råddenskab. Og flere andre fortællinger som alt i alt giver dette lille værk, der skiller sig ud fra mængden.

Jeg oplever ikke ofte at man støder på en novellesamling, som man ovenikøbet får i et lidt andet format end normalt, der faktisk er spændende nok til at jeg ville have lyst til at læse det igen. Men her kunne jeg sagtens vende tilbage til novellerne ad flere omgange. Man bliver nok lidt draget af ting man ikke helt forstår eller kan se.

Et anbefalelsesværdigt lille værk!