lørdag den 23. maj 2020

Boganmeldelse af: "Så vidt jeg husker"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forlaget Books on Demand.
Forfatter: Leif Bruun.
304 sider.
ISBN 9788743015420

En selvbiografi som ikke rigtig er en selvbiografi, men mere en tidslinje efter erindring af forfatteren selv. Og som han selv nævner skal man tage lidt af de skrevne ord med et gran salt. Men man får en historie om en dreng der bliver til en ung mand og som til sidst reflektere over at alderdommen nærmer sig.

Vi er med fra start og møder familiemedlemmer, hører om hvor lidt Leif egentlig siger da han er en indesluttet dreng - dette er noget han nærmest er hele sit liv, men som dog bliver nemmere for ham med årene. Han vokser op, bliver maskinmester, kommer ud og sejle og senere arbejder han indenfor forskellige faggrupper. Han bliver også gift og får barn, men hans ægteskab holder ikke. Så man får en god livshistorie hele vejen igennem og noget er nemmere at genkende end andet. For her er ingen tvivl om at vi har med en forfatter at gøre som på sin egen måde har fået en stor livserfaring.
Senere i livet går han i gang med en større selv udviklingsproces og selv om den er hård, så giver den ham en masse karakter og styrke i livet. Og han formår endda at hjælpe andre mennesker.
Vi hører også om da hans som arbejdsløs kommer til VUC og hvordan hans opfattelse af uddannelsessystemet slet ikke matcher overens med hvor ensrettet samfundet ønsker det skal være. Jeg var personligt meget glad for den del af hans beretning, for jeg oplevede noget intellektuelt hos forfatteren som jeg virkelig fik en fornemmelse af at komme tæt på som person. Det var rigtig spændende som læser, at få et kig ind bag forfatterens facade.

Der er små beretninger og betragtninger som han har oplevet og gjort sig undervejs og alt i alt er det faktisk en rigtig fin og underholdende bog. Selv mens han beskriver den depression han fik konstateret, formår han at få udtrykt sig så man tror på han kommer videre. Det er en særlig evne at kunne skrive så enkelt og samtidig så personligt. Så stor ros for det.

Jeg ser frem til at læse mere fra forfatterens hånd, da de to bøger jeg nu har stiftet bekendtskab med, kun har gjort mig mere nysgerrig på hvad forfatteren ellers indeholder!