torsdag den 9. januar 2020

Boganmeldelse af: "I Kristoffers spor"!

Havde selv bogen.
Forfatter: Ib Spang Olsen.
Udgivet i 1973.
40 sider (ikke nummereret).
Bogen blev ikke bragt i handel, men blev i sin tid udsendt af Gyldendals bogklub.

Bogens titel kommer af at bogen her omhandler Ibs rejse i Martin A. Hansens spor. Martin A. Hansen skrev for mange år siden en bog ved navn "Lykkelige Kristoffer" og der beskriver han og optegner han Halland og områder i den omegn. Og Ib prøver nu at undersøge nærmere både de historiske, de faktiske og de mere specielle steder. Men noget tyder på at selv om Martin A. Hansen kunne beskrive det hele så godt, så oplevede han aldrig selv stederne.

Man får en forklaring på Ibs måde at illustrere på, både til dette værk, men også til andre. For hvornår har man illustreret for lidt og hvornår har man tilsvarende illustreret for meget? Skal en læser helst bruge sin egen fantasi eller er det vigtigt at alle illustrationer kommer med?

Jeg var ret fascineret af denne lille bog, selv om jeg ikke personligt har læst "Lykkelige Kristoffer" - det tror jeg dog godt at jeg kunne finde på at gøre på et tidspunkt, for den virker ganske interessant, selv om det er en ældre bog.

Denne lille bog med Ibs ord og illustrationer gør mig i hvert fald nysgerrig og jeg ville hele tiden gerne fortælles noget mere.

En anderledes bog, som måske nok havde givet mere mening hvis jeg på forhånd havde læst bogen som den omhandler. Men det ødelagde ikke læseoplevelsen, og når en bog kan gøre en nysgerrig, så kan den altså noget særligt.

Mon nogen ude bag skærmen har læst bogen "Lykkelige Kristoffer" af Martin A. Hansen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar