Boganmeldelse af: "Ingemanns land - et familiedrama"!

Købt eksemplar!
Gads forlag.
Forfatter: Peter Ingemann.
218 sider.
Biografi.
Kan købes: HER

Jeg faldt lidt tilfældigt over denne bog og tænkte at det kunne være spændende at læse lidt om og af Peter Ingemann. Jeg kan godt lide ham som tvvært, syntes han er ret hyggelig og det håbede jeg ville smitte af i bogen. Og det gør det bestemt også.

Bogen er skrevet som en biografi - selvfølgelig uden en slutning hvor hovedpersonen er færdig med livet, for Peter har heldigvis stadig mange år at leve i endnu (må man da håbe). Bogen er fra 2010 og Peter har haft gang i flere projekter siden da. Så vidt jeg ved har han også udgivet andre bøger(?).

Nå, men vi får her historien om Peters barndom og opvækst. Og selv om han mindes den med glæde så har der været en del bump på vejen. Han har altid følt sig tryg, især omkring sin mor. Men hans fars alkoholmisbrug var han mange år om at lære at sige fra overfor. Han kendte jo ikke andet og selv om det kunne føles utrygt, så har det samtidig været med til at forme Peter til at blive den mand han er i dag.
Vi hører om hans fars op og nedture. Der var rigtig mange penge til tider, for hans far var faktisk dygtig til at skabe en forretning, bygge noget op fra bunden mm. Men desværre også god til at gå på røven - dog aldrig så meget at de endte med den tvangsauktion der ellers lå og truede. Men den ustabilitet som farens druk førte med sig har ikke kunne undgå at sætte nogen spor. Alligevel mindes Peter sin far med kærlighed, for Peter har fået en forståelse for at hans far havde et misbrug. Så man følger også Peters udvikling. Og man bliver som læser lidt stolt af Peter da han sætter foden ned og beder sin far om ikke at være til stede til datterens barnedåb.

Peters opvækst har måske nok været lidt utraditionel, men han har mødt mange typer og har i dag en stor glæde ved at møde mennesker alle vegne, hvad man også godt kan se i de forskellige tv programmer han har været vært for. Peter udviser en ægte interesse for alle slags mennesker og virker ikke mere imponeret over at møde folk højt på strå, end han gør over at møde dem der har allermindst. Og den hjertevarme er da bestemt en god egenskab at have med sig.

Bogen var hurtigt læst, den fangede med det samme. Og jeg var meget berørt til sidst. Peters far begår selvmord og det ramte noget hos mig da jeg selv har mistet en bror - som drak sig ihjel (det skal ikke være nogen hemmelighed). Så Peters beskrivelse af hans fars død var hård læsning, men det fuldender på sin egen måde også bogen rigtig godt. Og det giver en større forståelse for måden Peter vælger at leve sit eget liv på.

Jeg vil gerne give de varmeste anbefalinger til denne bog, og jeg håber på et tidspunkt at læse mere fra Peters hånd.