Boganmeldelse af: "Projekt luftballon"!

Anmeldereksemplar modtaget fra "Promote it".
Forlag: Egolibris
Forfatter: Jes Buster Madsen
167 sider.
Kan købes: HER

Jeg troede allerførst at dette var en form for børne/ungdomsbog. Men det er det ikke. Det er en bog som henvender sig til unge og voksne.
Den handler om en dreng som har mistet sin mor på grund af kræft. Hans far er en underlig starut der lever i sin egen verden og hans bror er så klog at det halve kunne være nok samtidig med at hans bror ikke kommer op fra kælderen. Drengen, Bjørn, opdager at det er meningen at hans mor skal brændes og det ved han at hun på ingen måde ønskede så derfor sætter han en storstilet plan i gang. Men når man kun er 15 år og ens far ikke er til megen gavn, hvordan skal man så få alle detaljerne på plads? Det er godt Bjørns morfar kan give ham en hånd.
Undervejs i historien møder vi også Frank. Han er vist rodet ind i noget man ikke skal blande sig i men Bjørn hjælper ham alligevel. Men kan det hele gå godt når man befinder sig på kanten af loven?

Det er en historie som er både fangende, interessant og absurd. Det sidste nok mest fordi det er ret urealistisk at man skulle kunne lave en luftballon og flyve et lig væk i, men det er jo det bærende element i historien og man hepper alligevel på Bjørn til sidst. For han kæmper sådan set bare en kamp for at få sin mors sidste ønske opfyldt.

Bogen er speciel og anderledes end noget andet jeg før har læst, men den er også tankevækkende når man ser på familiemønstret i den. Mange kender nok til at have en syg forældre, en forældre der drikker og lign. Så man får nogen meget  hverdagslignende situationer samtidig med en ganske underholdende og lettere dramatisk historie. Det er tiltalende, da den vil ramme et større publikum på denne vis.

Jeg var alligevel lidt længere om at læse den end jeg havde forventet af en bog på knap 200 sider. Men jeg følte bare ikke et behov for at læse den ud i en køre, så de pauser jeg holdt undervejs gjorde egentlig kun at historien voksede på mig. Og det er helt sikkert en bog som har efterladt et indtryk hvilket ikke sker så tit. Så det er klart et stort plus. Og derfor er den også en anbefaling værd i mine øjne.