Boganmeldelse af: "Ord for ord mod lyset"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forfatteren.

Digte.
84 sider.
Udkommer 28. marts 2019

Bogen er sort. Ikke ment sarkastisk - nej, siderne er sorte med hvide ord. Det er specielt og anderledes men samtidig gør det bogen utrolig behagelig at læse. Og så er udtrykket flot.

Digtene omhandler forfatterens kamp imod en depression som er tæt på at opsluge hende. De omhandler hendes tilbagevenden til den virkelige verden med alt hvad den indebærer af andre mennesker, stress, jag, kærlighed og håb. Og man får samtidig nogen personlige ord med på vejen, både om hvad de forskellige digte repræsentere, men også om hvordan forfatteren selv har opfattet den rejse hun har været på.

Depression er ikke nemt at være i og mens det er værst ved man ikke altid selv hvor slemt det egentlig er, eller man kan ikke finde reelt fodfæste. Forfatteren har her brugt ordene til at komme ud af sine egne tanker. Brugt ordene som redningskrans og ikke mindst givet sig selv en pause fra alt ved at sætte sig og skrive. Hun var ikke bevidst om at det var digte hun egentlig skrev, men har jo så efterfølgende opdaget dette. Og det er der kommet denne digtsamling ud af.

Det er en personlig digtsamling som man med det samme bliver fanget af. Især hvis man som jeg selv, har været igennem en depression. Der er noget genkendeligt over flere af digtene. Da de skrifter karakter og kommer til at omhandle andre mennesker og kærlighed, så er der også noget i de skrevne digte som giver en som læser noget med sig. Så her er nogen digte, som jeg vil mene at næsten alle kan få noget ud af at sætte sig ned og tage til sig.

En digtsamling der skiller sig ud på en positiv måde og som efterlader et indtryk hos læseren, så man også føler man har fået noget med sig videre. For for enden af alt mørke er der lys, især hvis man selv er villig til at kæmpe lidt for det.