torsdag den 21. november 2013

Nyt tiltag i bloggen samt lidt fra de sidste dage!

Jeg har overvejet et stykke tid at skrive lidt om hvordan det er at leve med Whiplash (piskesmæld) og hvordan det påvirker en selv og ikke mindst ens omgivelser.

Først og fremmest vil jeg lige forklare hvad whiplash egentlig er.

Whiplash er en betegnelse for den hændelse som sker når nakken bliver brutalt vredet forover eller bagover. Altså det kan beskrives som en læsion omkring halshvirvelsøjlen uden knoglebrud eller målelige neurologiske udfalssymptomer.

Det er en meget omdiskuteret lidelse, da nogen mener det ikke er en reel skade, fordi den ikke er målelig på bl.a. MR- Scanninger og lign.
Mens andre kæmper en gevaldig kamp for at forklare omverden at skaden i hvert fald er fysisk, da symptomerne alle er fysiske.
De være sig nemlig: Smerter i nakke/skuldre, nakke stivhed, hovedpine og en hel del andre der svinger imellem alt fra lysfølsomhed og tinnitus til svimmelhed, søvnproblemer og diverse nerveskader.
Man kan finde meget mere om dette på nettet eller gennem piskesmældsforeningen i DK.

Det skal lige siges at de fleste som får dette traume faktisk kommer sig ganske fint eller med hjælp fra træning kan komme tilbage til normalen. Men vi er en lille brøkdel som ender med en kronisk lidelse der gør at vi ikke fungere optimalt og mange indenfor den brøkdel ender med en førtidspension.

Jeg har selv to af slagsen. Begge har jeg fået i trafikuheld.

Det første fik jeg i 2000 hvor jeg var med min far på arbejde (han var tækkemand og kørte rundt i hele DK). Der var en mand der kørte ind bag i os da vi holdt for en som skulle dreje.
Jeg fik efter et stykke tid konstateret whiplash og kom igennem diverse behandlinger... undersøgelser hos speciallæger, fysioterapeut, psykolog/psykiater mm. Og efter ca. 2-3 år var jeg nogenlunde mig selv igen og kunne genoptage skole, job mm når blot jeg holdt min træning og mine jævnlige besøg hos fysioterapeut ved lige.

Det andet fik jeg i 2009 hvor jeg selv kørte bil, skulle ind og handle til Caspers fødselsdag og han og min mor var også med i bilen.
Vi kører frem i et kryds da der er grønt og holder stille for en der skal over i fodgængerfeltet, da en bil rammer os bagfra. Min mor og jeg kom med hver sin ambulance ind på Roskilde sygehus. Casper skete der intet med, udover et minimalt slag i lænden som han kom sig 100% over.
Min mor fik whiplash og har senere fået konstateret fibromyalgi oveni.
Jeg selv fik efterfølgende konstateret nyt whiplash traume og jeg har derefter været igennem alt lige fra alternativ behandling, til undersøgelse hos speciallæger, på smerteklinik og går i dag fast til fysioterapeut samt laver øvelser som denne har vist mig herhjemme. Og er smertedækket konstant med en frygtelig bunke medicin.
(Medicinen vil jeg senere lave et afsnit om for sig selv).

Jeg går hjemme, har været gennem arbejdsprøvning, er indstillet til førtidspension af kommunen og af deres lægekonsulent men fik afslag hos pensionsudvalget da den nye reform er kommet lige oveni det hele. Og derfor er der nu en fortsættelse på det hele som går ud på at jeg pt venter på svar fra ankenævnet, at kommunen har mig under udredning men ikke har flere muligheder og derfor også venter på svar så jeg kan komme for et rehabiliteringsudvalg (er i hvert fald det min sagsbehandler forventer) samt at jeg snart skal i retten for vedrørende tabt arbejdsfortjeneste, da den sag kører sideløbende med det andet.
Så lige nu venter jeg på noget som kan tage rigtig lang tid, da det sidste brev vi fik fra ankenævnet lød på en behandlingstid på minimum 7 måneder.

Så det er hvordan det hele i korte træk er opstået og hvor jeg står lige nu.

Jeg vil lade jer fordøje den del først, og så skrive afsnit to en anden dag :)

Vil slutte bloggen af med at fortælle kort om nogen lidt andre ting.

Forleden var Casper og jeg på "Italy Italy" i Ringsted  (se tidligere i bloggen). Og vi bestilte en dessertvin da det er svært at finde en dessertvin som Casper kan lide. Den er nu kommet hjem på hylden og vi glæder os til der skal tages hul på den.
   
Den kan i hvert fald anbefales til kraftige desserter, gerne med mørk chokolade :)

Vi skal til en venindes fødselsdag i den kommende weekend og Casper skal have opgraderet sin pc da han langt om længe har fået investeret i et nyt grafikkort :)

Jeg er i gang med at læse en bog, som jeg laver en anmeldelse af så snart jeg er færdig med den, for nøj hvor er den spændende. Så dagene går stille og roligt og det er dejligt at man kan mærke vinteren kommer tættere på for luften er dejlig sprød om morgenen, selv om det er koldt :)

Håber I alle får en dejlig dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar