Boganmeldelse af "Hele blåbær på tube"!

Anmeldereksemplar fra forlaget Legimus.
Forfatter Claus Peter Horstmann.
Roman.
188 sider.
ISBN: 97887 94342 12-4

Bogen har taget mig lang tid at komme igennem for jeg har haft svært ved at føle den rigtig fangede. Om det er måden den er skrevet på eller handlingen eller en blanding er jeg stadig lidt i tvivl om, men sådan er det jo indimellem og det er bare ikke alle bøger der siger en det helt store.

Handlingen er ret enkel. Hovedpersonen er en mand som måske ikke er den klogeste men som altid er der for dem han holder af. Man møder forskellige karakterer i hans liv og man følger hans måde at agere med omverdenen på. Da han får et job som han ellers er glad for sker der nogen ting i hans liv som han ikke havde forventet. Han møder en dysfunktionel familie, han forelsker sig, han forsøger at hjælpe en med at bryde ud af de rammer der er. Og det er som om han vokser med opgaverne og det gør karaktererne rundt om ham også. Hovedpersonens personlighed er lidt underspillet hvilket er hele pointen i måden historien også fortælles på. Det er lige før man ved mere om nogen af de andre karakterer i bogen, end man egentlig gør om ham, og det er lidt spøjst.

Det er ikke den store handling der egentlig er men der er en sammenhæng fra start til slut som er bygget godt op. Og historien får en mere levende slutning som gør at man til sidst alligevel som læser hepper på hovedpersonen. Der er en ydmyghed som passer godt til historien. Men man skal kunne lide udtrykket/måden den er skrevet på for ellers vil man som læser nok opleve det samme som jeg gjorde, nemlig at den ikke rigtig fanger. Det er et udtryk som ikke er helt typisk og som man enten falder for med det samme, eller som man får svært ved at tage til sig.

En enkel bog som ikke efterlader det største indtryk.