Boganmeldelse af: "Kong Alkohol i spadseredragt og høje hæle"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forfatter Anna Marie Aggerholm.

Udgivet 2022.

Fagbog/Erindring.

119 sider.

ISBN: 9788740455885

Det er vist ikke mange der i dag kan påstå at de ikke kender, har kendskab til, er pårørende til, har hørt om en eller flere alkoholikere. Men selv hvis man ikke har så kan man nemt støde på en, for man kan ikke altid se det eller lugte det på folk. Nogen er yderst velfungerende inden deres alkoholindtag får den totale magt. Og denne bog giver dig guidelines til hvordan du kan agere omkring en alkoholiker og hvordan du eventuelt kan hjælpe. Den minder dig også om at hvis du selv er tæt på en misbruger så kan du også have behov for hjælp. Forfatteren har selv været der hvor alkoholen ødelagde mere end hun var bevidst om og hun arbejder i dag på at hjælpe så mange som muligt ud af deres afhængighed.

Bogen er hendes egen historie kogt ned, forklaring på hvordan du som arbejdsgiver, ægtefælle, god ven eller andet til en alkoholiker kan hjælpe vedkommende. Og så er bogen nem at gå til, fordi den ikke er belærende på nogen måde. Man får forskellige vinkler og muligheder forklaret. Man hører lidt om enkelte udgaver af hjælp med minnesota behandlingen i højsædet da det er den som forfatteren selv har fået hjælp igennem. Og der er en udførlig forklaring af hvad en intervention går ud på.

Personligt har jeg haft alkohol tæt inden på livet i min familie. Og jeg har ikke helt samme opfattelse af at hjælpen altid er en god ide, som forfatteren har. Men da de fleste af os kan have svært ved at navigere i et forhold til en alkoholiker, så kan bogen sagtens være en hjælp. Den henvender sig ikke til det afhængige menneske, men til alle omkring ham eller hende.

En bog som kan gøre gavn, hvis den ender i de rigtige hænder!