fredag den 18. september 2015

Pennevenner!

Jeg har en interesse som fylder rigtig meget. Den koster også lidt, både i tid og rent økonomisk, men jeg vil ikke bytte den for noget i hele verden.
Lige fra jeg var ca 10 år gammel og frem til i dag har jeg haft pennevenner. Nogen faldt fra da vi blev teenagere, nogen da de flyttede hjemmefra og nogen nye er kommet til indimellem. Nogen er med tiden døde af sygdom og alderdom, for jeg har skrevet og skriver også med nogen der er meget ældre end mig selv.

Skriver med folk i ind og udland, har bl.a. pennevenner i Japan, Østrig, England og andre steder i verden.
Og så har jeg pennevenner i USA, både almindelige og dem der sidder på dødsgangen. Jah, jeg skriver med et par stykker som sidder på dødsgangen i Texas. Pt er det 1 kvinde og 1 mand. Der er specielle krav og regler man der skal følge og man skal være klar på at høre om ting som man ellers ikke har lyst til at høre om. Dog er der også den regel at man ikke selv må spørge ind til personens forbrydelse men hvis de selv ønsker at fortælle skal man være klar på det. Jeg har derfor valgt bestemte typer fra, da man kan vælge hvem man vil skrive med når man skriver derhen. Jeg har valgt mordere af forskellig slags men har også meget bestemt valgt pædofile fra, bare for at give et eksempel.

Kassen her bruger jeg til at have brevpapir og konvolutter i og så de breve jeg endnu ikke har besvaret. Og der kan nogen gange godt være en del, for det er meget forskelligt hvor tit folk skriver. Nogen skriver ofte fx 1 gang om måneden og andre skriver måske kun 3-4 gange på et helt år, men sender så nogen meget lange breve.

Brevpapir er ikke så nemt at få fat i, men køber samlinger på nettet og falder jeg over noget i genbrugs, på loppemarkeder eller andre steder så køber jeg det. For der går en del til :)

Dette er den bunke breve jeg pt har liggende der skal besvares. Jeg tager til tider og svare på flere på en dag, andre gange et enkelt på en uge og andre gange igen kan der gå lidt tid før jeg får svaret. Kommer an på hvad jeg ellers laver...


Sidder for det meste ved mit spisebord og skriver, eller i sofaen. Og hvis det som her er almindelig blankt papir så sker det også jeg pynter det med klistermærker eller andet sjov.

Foretrækker at skrive i hånden og med kuglepen. Men nogen gange skriver jeg på pc, det er gerne hvis jeg ikke har så meget brevpapir eller hvis jeg har rigtig ondt for så ryster jeg på hænderne og det skal jo også helst kunne læses.

Men det er altså en interesse der har fulgt mig i mange år og som jeg er utrolig glad for. Har lært nogen søde mennesker at kende, har mødt nogen få stykker, har sagt farvel til nogen stykker og ikke mindst har fået nogen gode venskaber ud af det.

Har du lyst til at få en eller flere pennevenner så kan man på facebook benytte en gruppe der hedder "Penneveninder/penpals" eller man kan kigge i diverse blade som fx Familie journalen. Man kan også søge efter pennevenner selv ved at skrive en annonce i et blad eller en avis... Der er masser af muligheder.

Jeg kan i hvert fald kun sige godt om det, for der er bare noget ekstremt hyggeligt over at få et kort, et brev eller en hilsen i postkassen i det hele taget!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar