søndag den 7. september 2014

5 bøger på 7 dage: bog 5 + 30 dages udfordring: dag 19!

Den sidste bog fra Instagramudfordringen. Nåede dog ikke at læse den færdig på den sidste dag, men nåede at komme igang med den og læste den færdig igår aftes.

Det er bogen: "De ensomme ulve" af Gunnar Dyrberg.
206 sider.

Den handler om 2 verdenskrig og den danske modstandbevægelse.

Hvis man har set filmen "Flammen og Citronen" vil man få meget mere ud af denne bog, da det er en mere korrekt beskrivelse af hvad der skete dengang.

Det er en meget personlig fortælling om venskab, våben, død, flugt og fællesskab. Et fællesskab som mange ikke kom til at være en del af ret længe da de enten faldt for tyskernes kugler eller omkom i koncentrationslejrene mm.

Det er en barsk fortælling men også med et vist livsmod, for håbet stopper aldrig og da krigen slutter er der jubel i gaderne!

Der er enkelte billeder i bogen af forskellige bygninger som er sprængt i luften, personer som man hører om og personlige papirer. Det gir et godt indblik i hvad det er der sker omkring de unge mænd på det tidspunkt.

Jeg syntes det er en meget ærlig bog som helt sikkert er værd at læse hvis man har interesse for historie!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

30 dages udfordringen som nu er nået til dag 19 beder idag om en forklaring på hvad kælenavne man har og hvorfor!

Jeg er førhen af min far blevet kaldt Tøsen og Pigen. Mest fordi han syntes det var lidt sjovt, når han ellers hårdnakket holdt på at han kun kunne få drenge.

I dag er det Splint, som dukkede op dengang jeg var ansat i Irma. Og det har hængt ved.

Så er der Ib, som jeg ikke helt kan forklare, men som kom for en del år siden i forbindelse med en bytur. Det er dog ikke et kælenavn som andet end nogen få få stykker kender mig under og dem har jeg idag ikke så meget kontakt til.

Og Ummi, som er kommet af Mummi, men da Mummi var taget som profilnavn på en gammel debatside der idag er nedlagt så blev det til Ummi og det er der så faktisk en del der kender mig som stadigvæk og til tider også benytter :)

Har du nogen kælenavne??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar