mandag den 28. januar 2019

Boganmeldelse af: "Grovdyr"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forfatteren.

277 sider
Forlag: Mellemgaard
Kan købes: HER

Ti noveller samlet til et værk der næsten minder om en roman. For selv om historierne ikke som sådan har nogen sammenhæng så er der et fællesskab mellem dem, hvorfor det hele passer godt sammen.
Dette er ikke en bog man læser lige ud i en køre, for det er nogen hårde noveller. Allesammen trækker en helt ud på kanten for hvad man kan holde til i forhold til knap så positive følelser.

Her er for eksempel en historie om en ung kvinde der er psykisk ustabil og som spiser nøgler. hun kan ikke tåle at blive ved med at skulle opereres, men hun formår samtidig ikke selv at stoppe med at spise metal. Hun har et mærkeligt forhold til sine forældre - som er yderst gudfrygtige - og det ender med det er hendes far som næsten driver hende ud på selvmordets rand.

Så er der også en historie om en der vokser op i en familie hvor der foregår incest mellem bror og søster. Og også i denne historie er der et religiøst islæt som et bærende led.

Der er historien om en kvinde som oplever at nu kommer de døde og henter hende, og så er der også en historie om en dreng, der ikke er ret god til at være social, men som har en stor forståelse for matematik og teknik.

Det er alle historier om nogen lidt ulykkelige skæbner, mange hvor det er forældrene som er skyld i at tingene ikke fungere og alle med et behov for enten behandling, støtte eller på anden måde et behov for hjælp.

Med andre ord, så bevæger vi os på nogen kanter i livet som ikke altid er af den gode slags, men hvor håbet alligevel er et sted inde bag ved. For nogen er selvmordet der roen findes og for andre er det at slå dem ihjel der har ødelagt noget for og hos en.

Jeg har svært ved at beskrive bogen, for selv om jeg finder den hård så var jeg alligevel ret opslugt undervejs. Så historierne har hver især fanget mig og efterladt et indtryk. Men jeg har også kunne bruge bogen til at komme lidt i kontakt med de mørkere sider af mig selv og det har faktisk været interessant. For man ender med som læser at spørge sig selv om hvorvidt man kan komme så langt ud at man ville kunne formå at gøre et andet menneske eller sig selv fortræd.

En anderledes bog, som jeg ikke vil anbefale til alle, men som jeg godt vil anbefale hvis man vil læse noget andet end de sædvanlige krimier man støder på, eller hvis man tør blive udfordret lidt.

Forfatteren giver udtryk for at enkelte ting i bogen har en relation til virkelighedens verden, selv om man ikke får af vide præcis hvad. Men jeg tænker at det nok er det barske miljø nogen er opvokset i, de psykiske problemer en hård opvækst kan give og i den dur. Og det gør klart at bogen er mere interessant, da den så også vil kunne være spændende for andre der kommer fra en svær opvækst at læse, da man her får lov at rase lidt ud sammen med et par af hovedpersonerne i novellerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar