onsdag den 5. december 2018

Boganmeldelse af: "Udenfor rammen"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forfatter Dennis Ramsøe
Kan købes: HER
Poesi
71 sider

Det er snart lidt tid siden jeg sidt har læst digte. Og jeg kan stadig rigtig godt lide at fordybe mig i poesiens verden. Særligt den slags som jeg både kan blive udfordret af og lære noget af. Og kan det samtidig sætte tanker i gang så jeg ikke med det samme glemmer det læste, så er jeg så godt som fanget.
Og denne digtsamling kan lidt af det hele.
Den er til tider svær at forstå, man skal lige vænne sig til at sproget er lidt mere "højtragende" (forstået på den måde at man tydeligt kan høre det er en akademiker der har skrevet digtene) og samtidig er digtene tilpas samfundskritiske til at jeg bliver nysgerrig.

Digtene handler om at finde sin plads i samfundet. At lære at interagere med andre, som er over og under vores eget niveau.
Der er et par digte som sætter spørgsmålstegn ved den politik der udføres i vores lille land og som sætter spørgsmålstegn ved hvad det er vi som enkelt individer ønsker af tilværelsen.
Men det tog mig tid at finde frem til at det var det som forfatteren ville have ud. For jeg kastede mig over digtene men måtte hurtigt erkende at jeg ikke bare kunne læse digtene ud i en køre. For i så fald forstod jeg intet. 
Jeg læste derfor et eller to digte og lagde bogen fra mig. Og gentog processen med mellemrum, til der ikke var mere tilbage. Og selv efter at have læst digtene vender jeg nogen gange tilbage og læser dem igen. For der er meget dybde i og man kan derfor tolke flere af digtene på forskellig vis. 

Jeg har sådan en vane med at bøger jeg har læst og ved jeg ikke læser igen, de ryger videre til genbrug, bliver smidt ud, bliver givet væk eller byttet væk. Men for en gang skyld er her en bog som jeg vil beholde. Og det vil jeg fordi jeg ikke føler jeg er færdig med den. Der er hele tiden noget i den som jeg gerne vil læse igen. Både for at forstå digtene ordentligt, men også fordi jeg syntes der er noget interessant ved at læse poesi som samtidig kan skabe lidt debat.
Så it is a ceeper :)

Giv bogen en chance. Dog vær forberedt på hvis du ikke er vant til at læse digte, så kan den måske godt være lidt tung. Men interessant værk, det må man sige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar