onsdag den 12. december 2018

Boganmeldelse af: "Bare vi ikke skal have tøjet af"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forlaget.
Forfatter: Katrine Axholm
256 sider
Kan købes: HER

Bogen her er næsten en fagbog. Forstået på den måde at det er en parterapeuts arbejde med forskellige par og cases som vi møder. Men det er opdigtede scenarier, med udgangspunkt i de virkelige historier som nogen af de par hun har arbejdet med, er kommet med.

Bogen skildrer forskellige problemstillinger man kan opleve i et parforhold. Utroskab, tillidsbrud, manglende selvværd med mere. Vi møder parret hvor manden i forholdet er en meget streng far og hvor kvinden føler hun skal passe på børnene, selv om det egentlig er hende selv der skal lære at passe på sig selv og sige fra. Og manden der skal lære at åbne op for sin sårbare side. Vi møder et par hvor kvinden er utro gentagne gange men hvor det i bund og grund slet ikke handler om det forhold hun er i, men handler om manglende bekræftelse. Og flere andre situationer. De fleste situationer viser sig at have baggrund i de forskellige personers barndom. At der er mønstre man slæber med sig, som man ikke er bevidst om. Og en misforstået ide om at det er ens partner der skal gøre en lykkelig, når det i sidste ende kun er en selv som kan sætte rammerne for ens eget liv, hvad enten man er i parforhold eller ej.

Jeg er som læser måske ikke den helt rigtige til at bedømme denne bog. For selv om jeg godt kan forstå scenarierne så har jeg svært ved at forholde mig til de fleste af dem. Til trods for jeg er gift og har kendt min mand i over 10 år, så er der ikke et eneste scenarie der virker bekendt. Om det så er fordi jeg har været heldig, eller fordi vi blot formår at have en anden kommunikation ved jeg ikke. Men jeg fristes til at sige at en af grundene til at vi ikke er stødt på nogen lignende problemer er at vi ikke har børn der har taget fokus væk fra forholdet. Det handler de fleste problemer nemlig om i bogen. At når børnene er ved at være store og man skal finde sig selv igen, fordi børnene ikke længere er så afhængig af en, så opdager man nogen ting der "mangler" i ens liv.

Men det til sdie, så er det en velskrevet og fangende bog. Nem at læse og man kan helt sikkert lære noget om hvorfor mennesker nogen gange går skævt af ikke kun hinanden, men måske også nogen gange selv har svært ved at forstå ens egne reaktionsmønstre. Og det er jo aldrig helt tosset at blive klogere på individets måde at være på. Vi er jo alle forskellige og reagere forskelligt på nærmest alle situationer. Det der er rigtig for den ene er måske helt forkert for den anden.

Så jeg vil mene man kan få noget ud af at læse denne bog, hvad enten man er single, gift, skændes med sin familie eller andet. For vi har jo alle relationer til andre som måske er logiske for en selv men som for andre kan virke dysfunktionelle - blot som eksempel. Der er jo ingen af os som går gennem livet og ikke har noget med andre mennesker at gøre overhovedet.

Så en interessant bog, der kan gøre dig klogere på nogen reaktionsmønstre hos dig selv/eller andre. Det er værd at stifte bekendtskab med!