søndag den 12. januar 2014

Boganmeldelse: "Gør det noget jeg støvsuger imens?".


Bogen er skrevet af Katrine Axholm, Annette Heick, Mette-Louise Just Kryger og Katarina Scheef.
Den er på 285 sider og forlaget bag er Pretty Ink.

Jeg faldt over den ved et tilfælde for noget tid siden. Den var på tilbud i en bog butik og jeg tænkte at det kunne være jeg skulle prøve at læse noget helt andet end jeg plejer. Jeg er normalt til tunge romaner og gerne med lidt historie i. Men havde en periode hvor jeg ikke kunne koncentrere mig så godt og trængte til noget lidt lettere læsbart.

Og det kan godt være at det er en bog som primært henvender sig til kvinden der er lidt ældre end mig og evt. har børn. Men den er både komisk, samfundskritisk og langt fra overfladisk som jeg må indrømme at jeg lidt frygtede.

Den er bygget op som om de fire kvinder sidder og taler sammen henover et godt glas vin og bare får vendt hele verdenssituationen. Emner som sex, tabu omkring vores wc vaner, karriere, forventninger til sig selv og dem fra omverdenen, økonomi, parforhold og meget andet kommer på bordet. Og man finder bestemt både punkter i den hvor man kan genkende sig selv eller en man kender, men den kommer også i dybden og gir en noget at tænke over. Blandt andet hvordan vi taler sammen indbyrdes.
Man kan mærke kvinderne skinner igennem på hver sin måde og man glædes med dem når der er mulighed for det og føler med dem når det er de tungere emner man støder på.

Så jeg håbede på noget let læsning men måtte ret hurtigt overgive mig til samtalen der kører i bogen om alle disse hverdags problemstillinger og var helt opslugt fordi det er en bog der også handler om dig og mig :)

Den er delt op i afsnit med navne som: Skønhed, Lortekapitlet, ...og de andre i familien. mm. Så man får virkelig gennemgået et emne før man springer videre til noget nyt, hvilket også gør at der er kapitler man kan læse uafhængigt af hinanden. Derfor kan den egentlig bruges som opslagsværk, hvis man gerne vil have andre kvinders synspunkter på noget man lige går og bøvler med selv.

Jeg var begejstret og læser den gerne igen, både i fuld form og i bidder :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar