fredag den 8. oktober 2021

Boganmeldelse af: "Glutenfrie årstider"!


REKLAME!

Anmeldereksemplar modtaget fra www.forfatterskabet.dk

Forfatter: Karina Baagø

Kogebog

100 sider

ISBN: 978-87-93927-93-3

 Jeg har nu haft tid til at afprøve nogen opskrifter og gennemlæse denne kogebog. Og det er ikke nogen hemmelighed at jeg selv lever glutenfrit, så det var en fornøjelse at få en kogebog i hånden hvor jeg ikke skulle tænke i alternative retninger, men blot kunne kaste mig ud i opskrifterne. Bogen er baseret primært på diverse bagninger - brød og kager som har med forskellige årstider at gøre. For eksempel er der opskrifter som henvender sig mere til om sommeren (koldskålscrunch blandt andet) og andre der hører sig vinteren til. Lige nu er der nogen som fejrer halloween og der er sørme også nogen kager som egner sig til dette. De fine marengsspøgelser er hyggelige og forholdsvis nemme at gå til. Men som al glutenfri madlavning, og især bagning, så er der nogen grundprincipper som er lidt anderledes end ved traditionel udførelse. Det bliver til gengæld alt sammen godt beskrevet og man kan ret nemt kaste sig over de opskrifter der er i bogen. Jeg vil endda mene at hvis man har tålmodigheden til det så kan man også tage sine børn med i køkkenet og lave for eksempel pølsehornene eller jordbærtærten. Der er også mulighed for at lave sine egne noter bagerst, det er en god hjælp.

Eneste minus for mig ved denne bog er at jeg syntes nogen af tingene er lidt for omstændige til at jeg har lyst til at lave opskrifterne. Og de koster også lidt i indkøb. Men det er desværre ret almindeligt når vi snakker om glutenfri ting generelt. Det afholder mig dog ikke fra at anbefale bogen, da den stadig er yderst brugbar. Jeg er personligt faldet pladask for hvidløgsbrødet, så det bliver en favorit herhjemme fremover.

En kogebog som gør det lidt nemmere at leve efter den glutenfri livsstil (som dog ikke anbefales at leve efter, med mindre man har cøliaki/glutenintolerance) og som giver en lidt ny inspiration. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar