mandag den 8. februar 2021

Boganmeldelse af: "Det menneskelige væsen - eller det væsentlige ved mennesket"!

 

Anmeldereksmplar modtaget fra forlaget Books on Demand.

Forfatter: Leif Bruun.

Selvudvikling.

245 sider.

ISBN: 9788743014263

Jeg har tidligere læst flere af forfatterens andre bøger og denne fangede min interesse da bogen handler om menneskets psyke mm.

Det er en slags pseudovidenskab da Leif ingen kompetencer har fra psykologiens verden udover personlige oplevelser og erfaringer, men han gør sig her nogen reflektioner over hvad livet er og hvorfor vi har de mønstre vi har. Vi kommer omkring hans forståelse af hvad vores psyke, sjæl eller væren består af og hvorfor. Han kommer med sit bud på hvordan vi kan forløse traumer og indestængte følelser samt han kommer med indgangsvinkler til hvad der for ham er en positiv måde at lære sig selv bedre at kende på.

Om man ser tingene på samme måde er jo nok individuelt og selv om der er enkelte ting som jeg godt kan følge ham i, er der ligeså mange hvor jeg vil mene at det kun er ham selv der kan bruge hans viden til noget. Og selvom det kan være interessant at lære noget om sig selv og andre mennesker på, så er det for mig tanden for alternativt, når der ikke er noget konkret andet end hans egne funderinger og erfaringer at trække på. Jeg siger ikke at videnskaben eller det gængse system er bedre, men jeg kan se faldgruber ved både det traditionelle system og forfatterens forståelse af livet. For jeg er ikke i tvivl om at Leif selv føler at han har fundet meningen med livet eller svaret på hvordan livet kan blive godt. Jeg stiller spørgsmålstegn ved at han mener at det kan virke for alle hvis blot de selv ønsker det. Jeg mangler hans indgangsvinkel til hvordan man i så fald kan opfatte en psykopat og en sociopat. Jeg mangler hans vinkel på reel psykisk sygdom. Jeg mangler en indgangsvinkel til folk med autisme, aspergers og lign. kognitive problemstillinger. Jeg mangler med andre ord lidt dybde i emnet, da værket for mig at se bliver for overfladisk da det umiddelbart kun henvender sig til gennemsnitsmennesket som lever livet der består af: villa, volvo og vovhund.

Et værk som man godt kan læse for sig selv, hvis man har en interesse for de psykiske sider af tilværelsen. Men jeg vil mene man får mest ud af værket hvis man har læst nogen af Leifs andre bøger, da man så lidt nemmere vil kunne forstå hans indgangsvinkler.

Giver du dig i kast med værket så vil jeg håbe at det får dig til at tænke over livet og om du er tilfreds med dit liv. Men ikke uden at du stiller dig selv kritisk overfor, at der ikke nødvendigvis er svaret på hvordan du bliver lykkelig, uden at du også sætter dig ind i hvad den traditionelle psykologi har at byde på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar