torsdag den 5. december 2019

Boganmeldelse af: "Moderne folkefortællinger"!

Anmeldereksemplar modtaget fra forlaget BoD - Books on Demand.
Forfatter: Unna Hvid.
176 sider.
Kan købes: HER

Kender du de gamle folkeviser? Jeg gør ikke som sådan. Selvfølgelig er der nogen enkelte jeg har hørt om og nogen historier som er bundet op på disse, men det specielle ved denne bog er at de 15 små historier er med udgangspunkt eller inspiration fra netop de gamle folkeviser. Og hver enkelt fortælling får derfor sit eget udtryk.

Nogen af historierne er lavet så de er ret nutidige, andre har et godt budskab og andre igen er blot en fortælling om fx død og mord. Det unikke er at de nærmest alle har en åben slutning, så man selv kan bygge videre på fortællingen i sin fantasi. Og nogen af fortællingerne kryber virkelig ind under huden på en.

Jeg var lidt længe om at komme rigtig i gang med at læse bogen, indtil det gik op for mig at jeg ikke skulle læse den ud i en køre, som jeg ellers normalt ville gøre. Jeg fik meget mere ud af den, ved at læse en enkelt fortælling og så lægge bogen til side og læse den næste på et senere tidspunkt. Og det er altså lidt af en kunst at få mig som læser, til at forstå at jeg skal lægge bogen til side.

Unna får skabt et univers af fortællinger som alle har noget at byde på og hvad enten man kender de gamle folkeviser eller ej, kan man få rigtig meget ud af at læse denne bog. Så det er helt sikkert anbefalelsesværdigt og et værk som jeg håber mange vil give en chance.

En sjov bog, fordi den ikke rigtig ligner andet på markedet. Og det i sig selv er værd at sætte pris på.
Jeg var glædeligt overrasket både mens jeg læste bogen og bagefter, for den bliver hængende og giver en noget at fundere over.

Så giver du dig i kast med den vil jeg gerne sige: Rigtig god fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar