Boganmeldelse: "Sygdom - en fremtidig flygtningeroman"!

472 sider
E-bog
Forfatter: Andreas Skydt Jacobsen
Forlag: Mellemgaard

Jeg har modtaget denne e-bog som uopfordret anmeldereksemplar.
Og jeg må med det samme sige at jeg var meget i tvivl om hvordan jeg skulle anmelde denne bog, da den i min verden havde et ret racistisk udgangspunkt. Men efter at have læst bogen må jeg sige der nok er mere substans i bogen end jeg egentlig først troede.

Bogen handler om fremtiden. Vi møder en verden hvor muslimer og kristne samt ikke troende er delt ret kraftigt op. Muslimerne er efter en krig sendt til Afrika og landet er derefter afskåret fra resten af verden. Vi møder her en familie som gør hvad de kan for at overleve. Og deres historie er fortalt af det yngste barn i familien. Vi hører om den sygdom som har udryddet enormt mange mennesker og deres mor er også syg, men de håber det bedste. Vi følger deres farefulde rejse gennem områder med rabiate troende der dræber andre for sjov, gennem Sahara hvor de får hjælp af nogen muslimer som undervejs også lære noget fra sig, videre op igennem landet til områder hvor de må udgive sig for at være muslimer for selv at overleve. Og samtidig kæmper de med sult og sorg.

Så er der Manuel og Fernando. De er begge i starten af tyverne og har oplevet hvordan krigens spor har sat sig i landet. De er spanske. De er i den del af verden hvor man lever et helt andet liv. Her er frihed, sex, hooligans mm. Og de er ved at uddanne sig til piloter. Det er nemlig et af de allerbedste jobs at få, for der skal hele tiden bruges nogen til at sørge for at muslimerne ikke kommer fra Afrika og til Europa igen. Men er det nu også helt så enkelt?
Fernando bruger en del tid på at udforske nogen lidt specielle seksuelle lyster og han prøver samtidig at løsrive sig fra sine forældres og især hans mors tøjler. Og hvorfor skiller Manuel sig så meget ud på nogen områder? Hvad er det han har nået at opleve under krigen som gør at det ikke altid er nemt for Fernando at forstå ham? Nu skal de danne partnerskab som piloter og hele livet ligger foran dem. Deres jomfrufærd er nærtstående, men går den som forventet?

Sidst men ikke mindst følger vi en sortørns rejse. Den fortæller sin egen version af hvordan verden ser ud, den følger især efter den yngste pige i familien som forsøger at komme til Europa og den fortæller om hvad den kan finde at spise undervejs.

Sortørnens relevans er jeg ret meget i tvivl om hvad går ud på, men selve bogen giver meget god mening når man ser på vores samfund idag. Det er nemt at relatere til de religiøse kampe og terrorhandlinger man hører om. Og samtidig er det et sjovt fremtidigt plot. Det kunne sagtens foregå idag hvis ikke det var fordi man i bogen lige kan fornemme at der er mere teknik implementeret alle vegne (i Europa).

Bogen er lidt tung, for den skal lige i gang før den fanger og hvis man som jeg føler at den har en let racistisk tone så kan den godt være svær at læse.
Men jeg må sige at jeg var overrasket over handlingen og at den faktisk fangede mig da jeg først nåede et stykke ind i den.
Det er klart en bog der efterlader et indtryk og en bog der kan skabe noget debat, hvis man ellers formår at kunne se tingene fra mere end én side!

Jeg er slet ikke i tvivl om at forfatteren har noget på hjertet og han har skrevet en bog som jeg sagtens kan anbefale, da jeg syntes hans måde at skrive på er interessant. Samtidig tror jeg vi kommer til at høre mere fra Andreas Skydt Jacobsen i fremtiden og det vil jeg personligt se frem til...