tirsdag den 23. august 2016

Boganmeldelse: " Undervejs"!

Af: Tobias Larsen
110 sider.
Copenhagen Storytellers.
Udkommer 14. september 2016.

Jeg har fået lov at anmelde denne bog, som samtidig er forfatterens debut digtsamling.

Den er delt op i 36 digte. Nogen er meget lange og andre er ganske korte.
Jeg bed især mærke i de lange, da de virkelig har noget at byde på. Man bliver som læser ganske rørt undervejs, men kan også mærke en latent vrede, som henvender sig til hvad der må beskrives som forfatterens brud med en ekskæreste. For det virker som om der er nogen uafklarede følelser som han får ud i disse digte.

Der er en masse facetter af livet som man skal forholde sig til undervejs og det er faktisk en fornøjelse at gå i dybden med hver enkelt digt, da de alle giver en noget at tænke over.

Jeg sidder i hvert fald tilbage med en masse tanker og følelser som jeg skal have lidt tid til at bearbejde. Jeg ved derfor også at jeg kommer til at læse digtene igen. Især fordi man ikke behøver læse bogen ud i en køre, men kan vælge det digt ud man lige føler for.

Forfatteren krænger sin sjæl ud på papiret, man kan mærke hans frustration, hans lede men også hans livsglæde og håb, som selv om han virker melankolsk alligevel ikke helt kan skjule. Og så vil jeg ud fra de mange hentydninger om røg og ild gå ud fra forfatteren er ryger, siden han kan beskrive nogen ting omkring rygning så godt at selv en ikke ryger vil kunne forstå hvad han mener.

Hvis man ikke er vant til at læse digte kan denne bog godt virke lidt hård, men det skal nu ikke afholde en fra at give Tobias en chance. For han vil virkelig noget. Også selv om jeg ikke nødvendigvis kan svare på hvad det er han vil. Jeg fornemmer undervejs at det er meget op til læseren, da der vil være ting i digtene som de fleste kan sætte sig ind i. Det være sig kærestesorger, lysten/trangen til sex, at føle livet på egen krop.

Er man til gengæld glad for digte, vil jeg straks anbefale bogen, for her går man ikke galt i byen. Man får noget serverende og man vælger selv hvordan man vil tolke det. I hvert fald kan man ikke læse disse digte og gå upåvirket fra dem. De efterlader et indtryk på den ene eller den anden måde.

"Nu Falmer Hendes Fingre

Vinden er ligeglad
med mig
Den vil bare blæse
og fryse min kærlighed ned

Den vil bare blafre i paraplyerne
og stjæle vores blade
så vi efterlades blottede og nøgne
for den grusomme vinters
knurren om hjørnet

Og nu falmer hendes fingre
og jeg glider ud i det frie fald
ind i mig selv
mens en million hjerteslag
dundrer for mine ører".

Und dig selv nogen minutter, nogen timer eller en dags tid i selskab med denne digtsamling. Jeg vil godt garantere at du ikke kommer til at fortryde det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar