fredag den 27. februar 2015

King - tester foder - anden del!

Ja så er vi igang med testen af Hill´s pet nutrititon. #10UgersUdfordringen.

Foderet vil King gerne spise, men jeg må desværre sige at allerede her i starten er foderet ikke særlig fantastisk.

For det første er det rigtig dyrt i forhold til mange andre typer hundefoder på markedet og så kan man jo argumentere for at det så må være bedre. Men ... i følge doseringsvejledningen skal King med hans størrelse have knap 400gram pr døgn. Og min kære hund er altså langtfra mæt. Han kommer flere gange og henter os for at vise at hans madskål er tom og det gør han normalt kun når han er mere sulten. Det er yderst sjældent at han gør det på det foder han normalt får og det er til trods for at han savler helt vildt fordi han elsker det foder vi plejer at give ham. (Mens testen står på får han lidt mindre godbidder end ellers, for så det nemmere at vurdere hvilken effekt foderet har).

Vi har sådan en kop vi øser det op med og med det han skal have af det nye så er det 4 kopper dagligt. Det foder vi normalt gir skal han kun have 3 kopper af i alt dagligt. Så vi kan allerede nu konstatere at vi bruger mere af dette Hill´s foder samt at hunden ikke trives på samme måde. Men vi er stadig i starten af testen så det kan måske nå at blive bedre.

Vi kan for samme pris som vi har givet for de tre testposer af 12 kg få 5 til 6 sække af det sædvanlige foder og så holder det længere. Så det vil rent økonomisk ikke være Hill´s som vi kommer til at købe fremover for King er så glad for sit almindelige foder samt trives godt på det at vi ligeså godt kan spare hvor det er muligt...


I denne test får vi godt nok pengene refunderet for testsækkene, men jeg skal jo tænke tanken om hvordan det hele ville være hvis vi skiftede helt over til Hill´s...

Samtidig må jeg sige at de fra Hill´s side ikke gjorde det helt nemt at få fat i foderet. Det skulle jo være den bestemte slags som vi skulle have og selv om de skrev til mig at det kunne jeg få i samtlige dyreforretninger så måtte jeg 4 steder hen før jeg kunne få det rigtige. Flere steder sælger godt nok Hill´s foder, men ikke lige den type og de ville ikke tage 3 sække hjem for det kunne ikke svare sig for butikken. Men til sidst fandt jeg den rigtige slags i Maxi zoo i Ringsted.
Jeg er nød til at sige, jeg simpelthen ville nægte at køre land og rige rundt hver gang jeg skulle købe hundefoder så Hill´s har desværre ikke helt styr på hvor og hvem der sælger dette specifikke produkt.

Nu er jeg spændt på de kommende uger hvordan det kommer til at gå. Og jeg er spændt på om jeg kan se forskel på King både med hans vægt, hans pels mm.

Jeg vil så nævne en ting der for nogen er ret ulækker men den spiller altså en stor rolle når man skal kigge på kvaliteten af foderet.
Nemlig det der kommer ud i den anden ende.

King plejer at have en fin mavefunktion og har helt almindelig afføring der både er fast og "sund" at se på med det foder han normalt får.
Og max to pøller om dagen.
Men på Hill´s foderet kommer der for det første større mængder ud, hvilket viser at han ikke optager ligeså meget fra foderet (hvilket også forklarer hvorfor han er sulten) og det er både meget lyst og til tider rimelig tyndt. (Og vi har startet ud med at blande Hill´s med hans almindelige foder så hans mave kunne vænne sig til det). Men samtidig kan han også ligge alt fra 2 til 4 pøller om dagen så rent ernæringsmæssigt er der altså noget som ikke matcher helt overens - ihvertfald ikke til Kings behov.
Men dette er også noget jeg må holde øje med de kommende uger for at se hvordan og hvorledes.

Så som opstart må jeg sige jeg ikke er synderligt imponeret, men vi venter og ser hvad der videre sker :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar