lørdag den 28. april 2018

Boganmeldelse: "Newroz som myte og litteratur"!

Orhan Dogru
61 sider
TSDK Forlag
Kan købes: HER

Så fik jeg læst den anden bog som forfatteren sendte til mig. Denne gang er det selve myten om Newroz som man går i dybden med.

Først får man selve historien, hvor man hører om kongen med slangerne på skuldrene som ofre mennesker. Og derefter får man en gennemgang af de historiske værker mm der er benyttet for at denne bog kunne komme i stand. Man får også en slags forklaring på hvordan myten er opstået mm. 

 Det er en vældig interessant bog som jeg vil mene kan benyttes til undervisning også, da den er nem at gå til og man kommer meget rundt. Der er mange aspekter i bogen som gør at det ikke bare er en fortælling man får serveret, men mere en oplevelse. Hvor man lærer om fortidens ideer i forhold til hvordan folks værdier og lign. er opstået. Det er spændende læsning. Især hvis man ikke har ret meget kendskab til Kurdere, Persere, Mederne m.fl. 

Jeg syntes det har været sjovt at læse noget anderledes og jeg kunne godt finde på at finde forfatterens andre udgivelser frem, da jeg syntes hans måde at skrive på er interessant. Og så er det spændende at læse noget som ikke er standard. Jeg læser jo mest skønlitteratur men her kommer vi nærmest over i en blanding af skøn og faglitteratur hvilket giver bogen en sjov dybde.

En kort med god bog. Især hvis man har lidt historie interesse bag sig. Og man er heller ikke i tvivl om at det betyder noget for forfatteren at skrive om emner som interessere ham, samtidig med at der ikke tærskes langhalm på historierne, men man får det hele fortalt i et enkelt sprog som de fleste nemt kan gå til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar