Boganmeldelse af: "Eva under isen"!

Anmeldereksemplar modtaget fra Forlaget Forfatterskabet.

Forfatter: Christin Marie Guild.
362 sider.
Roman.
ISBN: 978-87-93755-76-5

Det er ikke en nem bog at skulle skrive om. For pokker et indtryk den efterlader sig. Hovedpersonen vokser op i en familie hvor hun slet ikke bliver set. Hendes søster er død som baby og hun ved ikke helt hvad der er rigtig og forkert i den historie, hun ved blot at det vidst er en anden mands skyld. Og hendes forældre magter ikke opgaven som omsorgsgivere for hende. En nabo og god ven af familien tager sig af hende, men udsætter hende for seksuelle overgreb.
Det er slet ikke et nemt liv. Og som voksen opsøger hun med hjælp en terapeut som får hende med i en terapigruppe. Her møder hun et af de børn der også har oplevet overgreb af den samme mand. I fællesskab får de ham anmeldt. I mens følger man terapigruppens kamp for at forstå deres berettigelse i verden. Man følger med på sidelinjen i deres behandling og deres privatliv. Og det er ikke for sarte sjæle noget af det.

Det er en barsk bog som er lavet ud fra nogen virkelige hændelser og som man derfor som læser bliver virkelig trist over, men også vred over at sådanne ting sker. Samtidig formår forfatteren at få en til at forstå at der kan være lys for enden af tunnellen, når man tør få bearbejdet nogen af de oplevelser. Men det er frastødende at høre om de overgreb på de små børn. Og det er nok godt at man som læser samtidig kan glædes over de fremskridt der sker for karaktererne i bogen, så det hele ikke bliver alt for tungt.

Bogen henvender sig til alle som er pårørende til en der har oplevet overgreb, til dem der har brug for at vide de ikke er alene, til debatoplæg da man virkelig kommer tæt på virkeligheden og til folk med interesse for den psykologiske side af hvad der sker når man lever med senfølger efter overgreb. Det er en velskrevet roman som både er hård og voldsom, men også rørende og relevant. Og så skal forfatteren roses for at tage et emne op der stadig er meget tabubelagt. For nogen skal slå hul på bylden og hvad enten man som læser selv har kendskab til overgreb eller ej så vil man få noget med sig herfra. Det er også en bog der giver en forståelse for at børn og voksne reagere forskelligt på overgreb, så man kan faktisk bagefter bedre sætte sig ind i hvorfor nogen ikke er vrede, hvorfor nogen kun er vrede og hvorfor nogen nærmest er apatiske og ligeglade. Det er bizart at læse om for det er samtidig noget man ikke ønsker at kende for meget til. Men netop derfor er bogen også vigtig.

Et anbefalelsesværdigt værk!